Oppgave 4:
Behovet for å tro
Det finnes utrolig mange ungdommer og for så vidt voksene
som bruker flere timer om dagen til dataspill som tar utgangspunkt i trolldom
og ikke-virkelige hendelser, monstre, drager, flerdimensjonale verdener og
lignende. Som sagt i kronikken Religionen vender tilbake av Iver B. Neuman: «Et
tiltakende antall mennesker opplever ikke modernitetens endimensjonale verden
som tilfredsstillende» er det noe mange i dag lengter etter, en annen
spirituell verden som har noe mer å tilby. Hvordan vampyrene i Twilight oppfører
seg eller hvordan Harry Potter bekjemper ondskapen, er med på å dra flere inn i
uvirkelige verdener som kanskje oppleves som mye mer fargerike og spennende enn
vårt normale liv. Dette er kanskje en lengsel etter et religiøst liv mange er
foruten i vår tid.
Fantasy er nesten alltid basert på en helt som får problemer
og må sammen med sine venner, eller alene, bekjempe de onde kreftene som
finnes. Det finnes dataspill som kombinerer trolldom, uvirkelige vesener osv.
for å skape et spirituelt samfunn som skal fange mottakeren. Fantasy utfordrer
leseren til å tenke stort og på de virkelige dype spørsmålene. Disse spørsmålene
går igjen flere ganger i de ulike fantasybøkene -spillene og filmene, slik at
mottaker stadig får lyst på større mer utfordrerne stoff. Dette skaper for
mange en avhengighetsfølelse i underbevisstheten og skaper et behov for å tro
på noe. Troen på noe annet. Selv om personene som spiller, leser eller ser
filmer vet at fantasy ikke fremstilles som virkelig blir det likevel vanskelig
når normale personer settes inn i dem. Harry Potter og Twilight der magi og
vampyrer plasseres inn i det vanlige daglige livet til et utvalg personer som
må bekjempe en ond makt som også er tilstede i den vanlige verden. Kanskje det
er måten personer lar seg dypt inspirere av disse fantasybøkene. Som nevnt i
kronikken spiller også Narnia en rolle. Narnia som omhandler noen barn som
finner vei gjennom et klesskap til en parallell verden der betydelig mye er andelenes
og mye mer spennende en i den vanlige verden. Et sted der ondskap også skal
bekjempes men også farges av ulike typer dyr, menneskedyr og isprinsesser også
finnes.
«Er det én ting samfunnsvitenskapene har vært enige om i
nesten hundre år nå, så er det at religion er out, at det spirituelle ble jaget
vekk av moderniteten». Iver konkluderer med at dette er feil. Feil fordi
religionen vender tilbake i andre former som f.eks i spill, filmer og fantasybøker
som Harry Potter. Det er en type endring som gjør tro mer populært igjen og kan
være med på å skape andre spirituelle opplevelser som ikke har noe med religion
å gjøre.
Spillene som baseres på trolldom, utenomjordiske skapninger
eller som til dels inneholder parallelle verdener kaprer en hel del unge og
setter de ut på reiser utenom det vanlige kan først være ment for å komme bort
fra noe. For å koble av og slappe av, men etter en tid kan spørsmålene og
ettertankene vokse større og det kan opprettes en følelse av avhengighet.
Avhengigheten kan som litteraturen om Harry Potter gjøre det enklere for en nå bredere
gruppe mennesker å tenke over tilværelse på en litt annerledes måte. Behovet
for og tro blir større. Forfattere kan spørre seg om det er Harry Potters
verden som omvendt, eller om det er vår som er det? De mener altså at Harrys
verden kan får lesere til å undre seg om hvordan ting egentlig henger sammen.
Det sterke behovet for å tro og det stadige spørsmålet om
hvor menneskeheten kommer fra er noe som alltid har vært tilstede hos folk. De
mange ulike svarene virker for noen helt feil og for andre riktige. Mange mener
også at det ikke er noe godt svar på disse vanskelige spørsmålene og noen vil
kanskje til og med ikke ha noe svar på det. Individer tenker forskjellig og mye
av det vi har opplevd gjennom livet bestemmer hvor undrende eller sikre vi er
på akkurat hva vi kommer av og hvordan alt oppstod. Det er spesielt filosofer
som har i første omgang stilt seg selv disse spørsmålene for så å stille andre
de samme spørsmålene.
Den mest kjente filosofen som stilte disse spørsmålene som en
av grunnleggerne for humanistisk filosofi allerede lenge før Kristi fødsel,
nemlig Sokrates (470-399)f.Kr. Han var absolutist og prøvde å komme frem til
allmenngyldige definisjoner av godhet, sannhet og rettferdighet. Gjennom
samtaler med folk ville han få de til å tenke seg nøye om før se snakket og
fjerne deres fordommer. Når de var kvitt disse fordommene kunne de klatre til
erkjennelsens stige og den nye innsikten måtte komme innenfra. Andre filosofer
har bygget videre på det Sokrates praktiserte. Platon er et eksempel. Det er
gjennom hans samtaler med Sokrates man har fått kunnskapen. Platons idélære bygget
b.la på å finne ut, som de tidligere filosofiene var opptatt av, hva som er det
grunnleggende stoffet alt er bygget opp av. Videre har filosofer og forskere
stilt seg de samme spørsmålene. Platons dualistiske (todelt) syn hadde en
sansbar verden og en andre besto av idéer.
Undring gjør mennesker usikre, men til syvende og sist er det
opplevelser og det personlige som er med på å bestemme hva man tror på. Død,
krig og forutbestemmelser som det å bli født inn i en religiøs familie er med
på å bestemme det man tror på. Det sterke behovet for tro gjør kanskje at
individer ser på dette som en trygghet. Tryggheten er viktig fordi det kan være
med på å hjelpe personer gjennom vanskelige tider i livet. Ensomhet er
vanskelig å takle og det er kanskje mange som søker etter en tro slik at de
ikke føler seg alene. Personer på dødsleie som ikke er religiøse blir ofte
påvirket av følelsen av at døden er nær og utforsker kanskje det å komme i
kontakt med noe eller noen rett før døden som en lindring av smerten. Det å
kunne tro på noe under en krig er en viktig ting for mange, hvorpå de vill at
de skal ha med seg noen om noe skulle skje. Denne noen er i mange tilfeller en
Gud, engel eller en ånd som kan være med på å hjelpe de.
Trosretningene er mange i kristendommen, men også i andre
religioner. Dette skyldes ofte uenighet innad i trossamfunnet og skaper
splittelser. Islam er preget av splittelsen Sunni og Sjia som dateres helt
tilbake til 600 tallet da uenigheten om ledelse skapte konflikt. Individer er
med på å prege trosretningene og skape nye samfunn slik at alle skal bli hør
enten de er fundamentalister og tolker bibelen bokstavelig, eller bare vil tro
på Jesus og ikke noe annet.
Den sterke individualismen er viktig for forståelse av både
splittelse, sterk tro og hvorfor noen mener at en trosretning er «mer riktig»
enn en annen. Det er kanskje enkeltmenneskets egne meninger og individualisme
som rett og slett bryter med hverandre og skaper denne situasjonen. Alle typer
mennesker er representert gjennom sine meninger og det er lov å mene at noen
andre tar feil, selvfølgelig også innenfor samme religion. Det vil alltid finnes uenighet menneskene
imellom uansett hvor man befinner seg enten det er i religion eller andre
steder.
Kilder:
http://www.dagbladet.no/kultur/2007/01/20/489444.html
http://www.dagbladet.no/kultur/2006/12/22/486913.html
http://no.wikipedia.org/wiki/Sokrates
http://www.caritas.no/wp-content/uploads/2014/02/Den-katolske-kirkes-sosiall%C3%A6re-april-2013.pdf
http://www.dagbladet.no/kultur/2007/01/20/489444.html
http://www.dagbladet.no/kultur/2006/12/22/486913.html
http://no.wikipedia.org/wiki/Sokrates
http://www.caritas.no/wp-content/uploads/2014/02/Den-katolske-kirkes-sosiall%C3%A6re-april-2013.pdf
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar